مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 3 مرداد 1402 ساعت 09:212023-07-25سياسي

دیرینه شناسی «تعزیه» در حرجُند


خبرگزاری فارس کرمان/آمنه شهریارپناه: محرم که می شود، حسینیه ای به وسعت کرمان شکل می گیرد و سنت ها و آیین های مختلف از گوشه گوشه این استان پهناور بیرون می ریزد و در طبق اخلاص تقدیم آقا اباعبدالله الحسین(ع) می شود.

هر منطقه به شکلی خاص و شیوه ای متفاوت ارادت خود را به آقای عاشقان ابراز می دارد، از علم گردانی و چهل منبرون گرفته تا سنگ زنی و تعزیه خوانی، مناطقی هم پذیرایی متفاوتی دارند، وجه مشترکشان هم این است که همگی به یک پیشینه تاریخی متصل اند و رسم و رسومات خود را به عنوان میراث از پیشینیان گرفته و آن را به نسل بعدی منتقل می کنند.

در این گزارش به تعزیه و تعزیه خوانی و سابقه آن در کرمان می پردازیم، مناطقی مثل ده زیار وجود دارند که شهره شهر شده اند، اما امروز از قدیمی ترین و سنتی ترین آیین عزاداری در حرجُند برایتان می نویسیم، شهری که قطب مهم تعزیه کرمان بوده و فرهنگ آن را دارد، نامش هم حسینی است و معنای لشکر حر به آن زینت بخشیده، اما مغفول مانده و آوازه آن کمتر به گوش مردم رسیده است.

ثارالله صفرزاده سرپرست گروه تعزیه خوانی حرجند در گفت وگو با خبرنگار فارس در کرمان، سابقه تعزیه در این منطقه را 400 ساله خواند و اظهار داشت: برخی از اشعار که روی پوست آهو بودند حدود 40 سال پیش از مسجد دزدیده شدند، اما شخصی به نام حاج رضا ملکی قدیمی تری


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دیرینه شناسی «تعزیه» در حرجُند

دیرینه شناسی «تعزیه» در حرجُند