مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 6 مرداد 1402 ساعت 11:202023-07-28سياسي

برپایی بزرگ ترین تعزیه خوانی کشور/ تعزیه فدیشه 300 سال قدمت دارد


مراسم تعزیه خوانی روستای فدیشه همه ساله در روز عاشورا با حضور بیش از 80 هزار نفر به عنوان دومین اجتماع بزرگ عزاداران حسینی در شرق کشور با قدمت 300 سال برگزار می شود.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها، متین رضوی: روستای فدیشه در 32 کیلومتری غرب شهر عشق آباد شهرستان میان جلگه واقع شده است، در استان خراسان رضوی هنگامی که نام فدیشه به زبان آورده می شود ناخودآگاه انسان را به یاد تعزیه خوانی های تأثیرگذار در روز عاشورا می اندازد.

از مهم ترین برنامه های مذهبی که در فدیشه اجرا می شود و در تمامی شهرستان های اطراف مثل سبزوار، فیروزه و نیشابور مشهور است، مراسم شبیه خوانی دهه اول محرم است.

به همین جهت در روستا، محلی خاص در حاشیه شمالی مسجد جامع ایجاد شده که در اصطلاح محلی گود شبیه خوانی یا قتلگاه خوانده می شود.

اوج این مراسم در روزهای عاشورا و تاسوعای حسینی است که با سینه زنی و زنجیرزنی عزاداران حسینی و پخش نذورات همراه است، حلیم نیشابوری فدیشه به صورت نذری بین عزادارن توزیع می شود و به قول اهالی محل، عاشورا در فدیشه قیامتی به عشق حسین (ع) برپا می شود و تمام هزینه های این مراسم بزرگ توسط مردم تأمین می شود.

برپایی 80 دیگ حلیم در روستای فدیشه اتفاق جالب توجه آن است که در هنگام ظهر درب تمام خانه های اهالی روستای فدیشه باز می شود و تمام مهمانانی ک


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برپایی بزرگ ترین تعزیه خوانی کشور/ تعزیه فدیشه 300 سال قدمت دارد

برپایی بزرگ ترین تعزیه خوانی کشور/ تعزیه فدیشه 300 سال قدمت دارد