مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 22 مرداد 1402 ساعت 14:452023-08-13دانش

جیسون مورگان درگذشت


جیسون مورگان خالق نظریه زمین ساخت یا تکتونیک صفحه ای که دیدگاه ما را به سیاره ای که در آن زندگی می کنیم تغییر داد، در سن 87 سالگی درگذشت.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک؛ ایرنا نوشت: نظریه زمین ساخت مورگان چارچوبی یکپارچه برای تحقیقات در علوم طبیعی ارائه کرد؛ مورگان در سال 1967 تئوری تکتونیک صفحه ای را مطرح کرد که این تئوری مطالعه زمین لرزه ها، آتشفشان ها و جابجایی آرام و پیوسته قاره ها را در سراسر گوشته زمین متحول ساخت.

زمانی که مورگان در دوران تدریس در دانشگاه پرینستون، برای اولین بار نظریه خود را در نشست اتحادیه ژئوفیزیک آمریکا در واشنگتن در آوریل 1967 مطرح کرد، این ایده که سطح زمین حرکت می کند، جدید نبود.

دانشمندان مدت ها متوجه شده بودند که لبه شمال شرقی آمریکای جنوبی به نظر می رسید با بریدگی ساحل غربی آفریقا مطابقت دارد و در گذشته مثل قطعات یک پازل به هم چسبیده بوده اند.

در اواسط قرن بیستم، پژوهشگران گام های مهمی را در مطالعه حرکت سطح زمین برداشتند از جمله این کشف کردند که بخش هایی از کف دریا در حال گسترش است.

اما این ایده که رانش قاره ای نامیده می شود، تا دهه 1960 به شدت مورد بحث باقی ماند و هیچ کس راهی برای ارائه یک تئوری بزرگ و قابل آزمایش ابداع نکرد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جیسون مورگان درگذشت

جیسون مورگان درگذشت