مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 11 مرداد 1402 ساعت 11:302023-08-02اجتماعي

پرونده «دیوار گرگان» چه شد؟


مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گلستان آخرین اقدام هایی را که برای آماده شدن پرونده ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان در حال انجام استَ تشریح کرد و گفت: - این اثر تاریخی در میان مردم ناشناخته است و باید برای ثبت جهانی ابتدا آن را برند کنیم.

دیوار بزرگ گرگان با وسعتی حدود 200 کیلومتر باقی مانده از دوران ساسانیان است که به گفته برخی از منابع سومین دیوار بلند جهان پس از دیوار چین و لیمِس آلمان به شمار می آید.

این دیوار که از روستای صفا ایشان شهرستان گمیشان در کرانه شرقی دریای خزر شروع شده و تا ارتفاعات بیلی کوه در محدوده شهرستان کلاله در شرق گلستان امتداد داشته، با مرور زمان و بر اثر تعرض های انسانی بخش های زیادی از آن یا از بین رفته و یا زیر خاک است.

در سال 1378 این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و از سال 1395 در سودای جهانی شدن است.

اما این دیوار تاریخی که امروز در میان زمین های کشاورزی و مزارع محصور شده و یا بخش هایی از آن دیوار جزیی از خانه های روستایی شده است، برای ثبت جهانی مسیر زیادی را باید طی کند.

در آخرین اظهارات درباره پرونده ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان گلستان در بهمن سال 1399 به ایسنا گفته بود که نقشه برداری هوایی از دیوار تاریخی گرگان در حال انجام است و پرونده ثبت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پرونده «دیوار گرگان» چه شد؟

پرونده «دیوار گرگان» چه شد؟