مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 4 مرداد 1402 ساعت 12:052023-07-26سياسي

شب و روز عاشورا در آبکنار تعزیه خوانی داریم


مسئول گروه تعزیه روستای آبکنار شهرستان بندرانزلی گفت: شب و روز عاشورا در روستای آبکنار تعزیه خوانی داریم؛ ضمن اینکه در زیکسار فومن و خمیران نیز اجراهایی خواهیم داشت.

- ایسنا/گیلان مسئول گروه تعزیه روستای آبکنار شهرستان بندرانزلی گفت: شب و روز عاشورا در روستای آبکنار تعزیه خوانی داریم؛ ضمن اینکه در زیکسار فومن و خمیران نیز اجراهایی خواهیم داشت.

تعزیه در لغت به معنای سوگواری و عزاداری و در تعریف عام تر به تئاترهای مذهبی که درباره واقعه کربلاست، گفته می شود؛ به تعزیه، شبیه خوانی یا شبیه گردانی هم می توان گفت، زیرا افراد اجراکننده، خود را شبیه شخصیت های اصلی داستان در می آورند.

هر چند تعزیه لزوما درباره امام حسین(ع) و واقعه کربلا نیست، اما چون در این هنر نمایشی - مذهبی خیر و شر به مبارزه می پردازند و موضوعات دینی و حماسی دارد و برای بیان غم فراق عزیزان از دست رفته اجرا می شود، برای ما یادآور عاشورا و صحنه های آن روز جانسوز است.

سابقه این هنر نمایشی که سال 2010 در میراث فرهنگی و معنوی یونسکو ثبت شده به سال ها قبل از عاشورا و ورود اسلام به ایران بازمی گردد و نمونه آن را در سووشون خوانی می بینیم که نمایش بی گناهی سیاوش و به سلامت آمدن او از آتش است، اما طی سال های اخیر گویی این هنر که با تار و پود خاطرات ما از روز دل شکن عاشورا عجی


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شب و روز عاشورا در آبکنار تعزیه خوانی داریم

شب و روز عاشورا در آبکنار تعزیه خوانی داریم