مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 7 مرداد 1402 ساعت 23:552023-07-29بين الملل

روابط آنکارا-ریاض؛ بن سلمان درپی پهپاد و اردوغان در جستجوی گنج


روابط میان ترکیه و عربستان همواره با فراز و نشیب همراه بوده، و از مرحله سرد و تیرگی چند سال اخیر به مرحله توسعه روز افزون رسیده است و در این میان اردوغان و بن سلمان به دنبال اهداف خود هستند.

- خبرگزاری مهر -گروه بین الملل: روابط ترکیه و عربستان، همواره میان رقابت و همکاری در نوسان بوده است، از ابتدای روی کار آمدن حزب عدالت و توسعه در ترکیه و اتخاذ سیاست خارجی جدید توسط آنکارا و آغاز بحران در سوریه، ماهیت روابط دو کشور هم گرایانه بود اما با ادامه و تشدید و گسترش بحران، ترکیه حضور نظامی مستقیم در سوریه را ترجیح داد که به تبع آن دو کشور به رقابت و منازعه مبدل گشت.

به عبارت دیگر روابط این کشور همواره با فراز و نشیب زیادی همراه بوده است و هر دو به دنبال هژمونی و برتری به عنوان قدرت برتر بوده اند.

عربستان سعودی و ترکیه در چند سال اخیر به علت اختلافات در سیاست های منطقه ای و حمایت از گروه های اسلام گرا با هم اختلاف داشتند و قتل روزنامه نگار عربستانی، جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه در سال 2018 این تنش ها را تشدید کرد.

روابط سیاسی و تجاری عربستان و ترکیه زمانی دوره طلایی خود را سپری می کرد و آن زمانی بود که منافع دو کشور در بحران سوریه به یکدیگر گره خورده بود تا گروههای مسلح را سازماندهی و حمایت مالی کنند به این امید


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

روابط آنکارا-ریاض؛ بن سلمان درپی پهپاد و اردوغان در جستجوی گنج

روابط آنکارا-ریاض؛ بن سلمان درپی پهپاد و اردوغان در جستجوی گنج