مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 تیر 1402 ساعت 10:302023-06-26اقتصادي

حمامی به نام شاه، اما ناشناخته!


اگر گذارتان به میدان نقش جهان و بازار بزرگ افتاد، از ابتدای آن تا بازار مخلص نیز راه زیادی نیست.

آنجا و در همسایگی بانک سپه، حمامی متعلق به دوره صفوی قرار دارد که اگرچه درب آن بسته است، - اما کمتر کسی است که بداند این در به کدام حمام تاریخی اصفهان باز می شود.

صحبت از حمام شاه است که در شمال شرقی میدان نقش جهان قرار دارد و با استناد به سفرنامه شاردن، شاه عباس اول این حمام را برای استحمام خود ساخت و در برخی از روزها به عموم مردم نیز اجازه می داد تا از آن استفاده کرده و در آن حمام کنند.

این حمامِ به جامانده از عهد صفوی که احداث آن را هم زمان با مدرسه ملاعبدالله دانسته اند، به دلیل ویژگی های تاریخی و معماری ِ خود در تاریخ 17 اسفندماه 1381 با شماره 7649 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اما، بر اساس آنچه در وب سایت صندوق توسعه و احیای بناهای تاریخی کشور آمده حمام شاه اصفهان که دارای مساحت هزار مترمربع است، از اردیبهشت ماه 1400 برای مرمت و احیا و استفاده با عنوان حمام ایرانی (بهداشتی درمانی)، فرهنگی (موزه حمام) به بخش خصوصی واگذار شده و در حال مرمت است.

ما نیز بر آن شدیم تا درباره این حمام تاریخی بیشتر بدانیم؛ ازاین رو محسن بهزاد، کارشناس ارشد مهندسی معماری و پژوهشگر معماری ایرانی در گفت وگو با ایسنا به جزییاتی درباره حمام شا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حمامی به نام شاه، اما ناشناخته!

حمامی به نام شاه، اما ناشناخته!