مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 5 تیر 1402 ساعت 06:152023-06-26اقتصادي

نجات اصفهان از فرونشست درگرو جریان دائمی زاینده رود


کنترل و کاهش فرونشست زمین در اصفهان در گرو جریان دائمی زاینده رود و تالاب گاوخونی برای تعادل بخشی به آبخوان اصفهان و کاهش نرخ فرونشست زمین است وزارت نیرو باید نسبت به احیای زاینده رود اقدام کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از اصفهان، فرونشست زمین یکی از مسائل مهم در علم مهندسی آب، جنگل داری، خاک شناسی و زمین شناسی است؛ مسأله ای که اکنون با توجه به وقوع تغییرات اقلیمی، افزایش میزان برداشت از سفره های آب زیرزمینی، کاهش تراز این منابع آبی به دلیل استفاده بی رویه و حفر چاه های عمیق و نیمه عمیق غیرمجاز به عنوان یک چالش و یا شاید یک ابرچالش برای ایران مطرح شده است.

فرونشست زمین به طور معمول بر اثر از بین رفتن ساختمان خاک و شسته شدن آن در لایه های زیرزمینی رخ می دهد و در نتیجه تبعات وخیم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی به دنبال دارد؛ البته توپوگرافی هر منطقه و نوع خاک در نوع فرونشست ها مؤثر است، مثلاً در دشت های کوهپایه ای فرونشست به صورت غیر بحرانی و محدود رخ می دهد.

سقوط دکل های برق، سقوط خودروها یا حتی عابران پیاده در فروچاله ها، شکستن لوله های گاز و یا خروج قطار از ریل نمونه هایی از آثار فرونشست زمین است که از آن به عنوان زلزله خاموش یاد می شود.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نجات اصفهان از فرونشست درگرو جریان دائمی زاینده رود

نجات اصفهان از فرونشست درگرو جریان دائمی زاینده رود