مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 تیر 1402 ساعت 09:252023-07-02اقتصادي

جدال نابرابر سدهای استان فارس با خشکسالی


به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در حال حاضر، 916 میلیون مترمکعب حجم آب مفید و قابل استفاده سدهای استان فارس است که معادل 35 درصد ظرفیت کل سدهای استان است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از شیراز، خشکسالی جزء بلایای طبیعی نامحسوس است که گرچه خسارت آنی ندارد اما آثار ناگوار آن به مراتب گسترده‏ تر و همه جانبه ‏تر از دیگر بلایای طبیعی است.

این پدیده جوی به تدریج و در یک دوره نسبتا طولانی عمل کرده و خسارات اقتصادی، اجتماعی آن تا سالها باقی می ماند و از آنجا که نقطه شروع و پایان دقیقی نمی توان برای خشکسالی در نظر گرفت، آن را یک پدیده خزنده می نامند.

تعاریف بسیاری برای این پدیده ارائه شده اما به طور کلی در تعریفی قابل لمس، خشکسالی به نبود یا اندک بودن باران در یک دوره طولانی گفته می‏ شود که باعث نبود توازن در میزان آب و در نتیجه آن، کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدت جریان آب رودخانه ‏ها، کاهش عمق آبهای سطحی، کاهش رطوبت خاک و فرسایش خاک می‏ شود و از این منظر با پدیده تنش آبی گره می خورد .

در واقع تنش آبی محصول بر هم خوردن تراز میان منابع و مصارف آب است و در شرایطی رخ می دهد که میزان مصرف آب از منابع تجدیدپذیر آن پیشی بگیرد.

این اتفاق که ناشی از رفتارهای انسانی و نه عملکرد طبیعت است در هر شرایطی امکان وقوع دارد و در شرایط خشکسالی و


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جدال نابرابر سدهای استان فارس با خشکسالی

جدال نابرابر سدهای استان فارس با خشکسالی