مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 26 تیر 1402 ساعت 18:052023-07-17سياسي

شورای نگهبان؛ پیشگام شفافیت


گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمد مولاهویزه، حقوقدان؛ در حقوق عمومی مدرن، یکی از مفاهیم شکل گرفته پس از شکست لیبرالیسم کلاسیک و بحران های ناشی از آن، - شورای نگهبان سال ها است که به صورت مستمر، صورت مشروح مذاکرات جلسات خود را منتشر می کند.

در واقع این نهاد از نخستین مراجعی است که پیش از الزامات قانونی حاضر، با عنایت به موازین اسلامی و اجرای بند 2 اصل 3 قانون اساسی، در راستای شفافیت گام برمی دارد.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمد مولاهویزه، حقوقدان؛ در حقوق عمومی مدرن، یکی از مفاهیم شکل گرفته پس از شکست لیبرالیسم کلاسیک و بحران های ناشی از آن، حکمرانی مطلوب است.

مقصود از حکمرانی، فرآیند به هم پیوسته ای است که توسط نهاد های حکومت اِعمال می شود و مطلوبیت این حکمرانی در گرو تبعیت از اصولی مشخص است.

این اصول همچون مسیری هستند که دولت ها با رعایت حدود آن می توانند به حکمرانی مطلوب دست یابند.

نظریه حکمرانی مطلوب حاصل خوش بینی به دولت هاست و خلاف دوران لیبرالیسم کلاسیک، نگاه شرّ ضروری به مقوله دولت ندارد، بلکه دولت با مداخله در امور اقتصادی و اجتماعی در صدد حفظ مصالح عمومی کشور است.

همان گونه که در سطور نخستین آمد، حکمرانی مطلوب تابع اصولی است و یکی از مهم ترین آنان شفافیت و یا به تعبیر حقوق عمومی، حق بر شفافیت (transparencey) است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شورای نگهبان؛ پیشگام شفافیت

شورای نگهبان؛ پیشگام شفافیت