مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 19 تیر 1402 ساعت 10:302023-07-10اجتماعي

تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان معتقد است که سرآغاز پدیده تصادفات گونه یوزپلنگ آسیایی عمدتا به اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 و بعد از دو بانده شدن محور پرتردد تهران مشهد برمی گردد.

- .

بهرامعلی ظاهری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: عمده این تلفات در محدوده عباس آباد -میامی که مهمترین کریدور عبور حیات وحش و خصوصا یوزپلنگ آسیایی بوده، اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به تعدد یوزهای تلف شده در شرق استان تصریح کرد: از سال 89 تا کنون حداقل 10 قلاده یوزپلنگ آسیایی در تصادفات جاده ای استان تلف شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان به اهمیت این گونه منحصربه فرد طبیعت استان سمنان و تعدد تلفات ناشی از سوانح جاده ای پرداخت و افزود: بیش از 60 درصد تلفات یوزپلنگ آسیایی در استان و کشور ناشی از تصادفات جاده ای بوده است.

ظاهری کاهش تلفات یوز در این بخش را نیازمند یک عزم همگانی دانست و گفت: پارک ملی توران و زیستگاه های پیرامونی آن تنها زیستگاه زادآور یوزپلنگ آسیایی در ایران و آسیا است.

وی با بیان اینکه تصادفات یوز در ایران و خصوصا در زیستگاه مهم توران، با دو بانده شدن محور تهران- مشهد در اوایل دهه 90 آغاز شده است، اضافه کرد: متاسفانه با دو بانده شدن این محور شاهد یک جداسازی زیستگاهی در منطقه بودیم و همین جداسازی زمینه بروز سوانح جاده ای یوز آسیای


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟

تصادفات یوزپلنگ در ایران از کی شروع شد؟