مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 تیر 1402 ساعت 12:052023-07-02اجتماعي

«چوم کِشی»؛ حِرفه فراموش شده در اردستان


«چوم» که از سالیان دور در شهرستان اردستان مورد استفاده قرار می گرفته در سالیان اخیر به دلیل وجود ماشین آلات صنعتی همانند کمباین بدون استفاده مانده و فقط در موزه ها و یا نمایشگاه های نوروزی جا خوش کرده است.

- ایسنا/اصفهان مورخ تاریخ اردستان گفت: چوم که از سالیان دور در شهرستان اردستان مورد استفاده قرار می گرفته در سالیان اخیر به دلیل وجود ماشین آلات صنعتی همانند کمباین بدون استفاده مانده و فقط در موزه ها و یا نمایشگاه های نوروزی جا خوش کرده است.

محمدرضا صدوقی به مناسبت فصل برداشت گندم و جو در شهرستان اردستان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: خرمن کوب های سنتی که در اصطلاح محلی اردستان چوم نامیده می شدند در واقع یک ماشین دست ساز چوبی بودند که به وسیله دو الاغ بر روی خرمن غلات کشیده و موجب خُرد شدن ساقه ها و جدا شدن دانه های جو و گندم از خوشه ها می شد.

افزود: چوم (خرمن کوب) ابزاری چوبی که توسط یک جفت الاغ به حرکت در می آمد و فشار ناشی از دندانه های محورهای دوگانه اش بر روی سفاله(ساقه) گندم و جو، موجب خُرد شدن سفاله و جدا شدن دانه های گندم از خوشه می شد.

وی با اشاره به روش کار این وسیله گفت: ساقه های جو و گندم را بعد از درو، در زمین مسطحی روی هم انباشت و به اصطلاح خرمن می کردند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

«چوم کِشی»؛ حِرفه فراموش شده در اردستان

«چوم کِشی»؛ حِرفه فراموش شده در اردستان