مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 12 تیر 1402 ساعت 08:402023-07-03اقتصادي

گام های پایانی توسعه در پارس جنوبی/ برداشت گاز در نقطه صفر مرزی


طرح توسعه فاز 11 پارس جنوبی با هدف تولید روزانه 56 میلیون مترمکعب گاز اجرایی شده که اکنون در آستانه افتتاح و برداشت گاز در نقطه صفر مرزی قرار دارد.

- خبرگزاری مهر - گروه استان ها: میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس به فاصله 100 کیلومتری ساحل جنوبی قرار گرفته است.

میدان مشترک گازی پارس جنوبی حدود هشت درصد از کل ذخایر گاز جهان و 47 درصد ذخایر گاز شناخته شده کشور را دارد و مساحت این میدان 9 هزار و 700 کیلومتر مربع بوده که بخش متعلق به ایران 3 هزار و 700 کیلومتر مربع وسعت دارد.

به منظور برداشت گاز و تأمین نیازهای کشور به انرژی در این منطقه، طرح های توسعه ای از سه دهه پیش آغاز شده و اکنون روند توسعه فازهای این منطقه در مراحل پایانی قرار دارد.

توسعه فاز 11 پارس جنوبی به عنوان آخرین فاز دریایی این میدان مشترک، به حدود 20 سال قبل باز می گردد که قرار بود شرکت های خارجی این طرح توسعه را اجرا کنند و در این راستا چند قرارداد بین شرکت های ایرانی و خارجی دست به دست شد.

توتال فرانسه و پتروناس مالزی توسعه در سال 83 و سپس چینی ها مأموریت اجرای این طرح را بر عهده گرفتند ولی بعدها از ایران خارج شدند و در سال 92 شرکت پتروپارس عهده دار آن شد ولی در دولت یازدهم باز هم دولت نگاهی به شرکت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

گام های پایانی توسعه در پارس جنوبی/ برداشت گاز در نقطه صفر مرزی

گام های پایانی توسعه در پارس جنوبی/ برداشت گاز در نقطه صفر مرزی