مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 3 تیر 1402 ساعت 09:152023-06-24سياسي

احیای حقوق عامه و اجرای عادلانه قوانین در بستر قانون اساسی


در قانون اساسی به وظایف متعدد قوه قضاییه برای اجرای عادلانه قوانین و احیای حقوق عامه اشاره شده است.

- .

به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری مهر ، دستگاه قضایی به عنوان یکی از قوای سه گانه در کشور پس از انقلاب و به ریاست سید محمد بهشتی با هدف برقراری عدالت به عنوان مرجع دادخواهی تأسیس شد.

قوه قضاییه به عنوان یکی از قوای مستقل پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی افراد است و به منظور تحقق عدالت و اجرای قوانین تشکیل شده است.

مطابق با قوانین جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه وظایف متعددی را برعهده دارد که از جمله آنها رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل و فصل دعاوی و رفع خصومات است.

همچنین از دیگر وظایف دستگاه قضا می توان به احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی های مشروع، نظارت بر حسن اجرای قوانین، کشف جرم و تعقیب و مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اشاره کرد.

با آغاز فعالیت قوه قضاییه بسیاری از مشکلات حقوقی و قضایی با روندی منطقی و بر اساس قوانین جاری کشور حل و فصل شد و در پناه دستگاه قضایی دیگر مردم شاهد پایمال شدن حقوق خود نبودند.

اما علاوه بر قوانین جزایی و مدنی که برای اجرا توسط قوه قضاییه تدوین شده است، دستگاه قضا وظایفی نیز در قانون اساسی کشور عهده دار است و قانون اساسی در فصل یازدهم قانون اساسی طی اصول 156 تا 174 به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

احیای حقوق عامه و اجرای عادلانه قوانین در بستر قانون اساسی

احیای حقوق عامه و اجرای عادلانه قوانین در بستر قانون اساسی