مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 11 تیر 1402 ساعت 08:252023-07-02اقتصادي

پیچ و خم توسعه فاز 11 پارس جنوبی


با بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی پرونده توسعه میدان گازی پارس جنوبی بسته خواهد شد و از این به بعد باید منتظر افزایش تولید گاز از این میدان باشیم.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، بیش از 20 سال از اولین اقدامات برای بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی می گذرد و روزهای گذشته خبر نصب سکوی این فاز با موفقیت نصب شد.

اما چرا این پروژه به این اندازه زمان بر شد؟ اولین زمزمه ها برای توسعه این فاز از میدان مشترک پارس جنوبی سال 79 و با هدف مایع سازی گاز آغاز شد اما این رویه تا سال 83 طول کشید.

یعنی تا زمانی که توتال فرانسه و پتروناس مالزی این فاز را توسعه دهند ادامه داشت که با عقد قراردادی توسعه این فاز را به عهده گرفتند.

البته به د لیل تحریم، حضور این دو شرکت در این پروژه طولانی نشد و آنها از این پروژه انصراف دادند و آن را به شرکت چینی واگذار کردند که چینی ها به علت تحریم ها نتوانستند برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی گامی بردارند و دوباره این پروژه مسکوت ماند.

پس به امضا رسیدن برجام در دولت قبل نگاه ها به سمت شرکت های خارجی برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی متمرکز شد، شرکت هایی که به دلیل تحریم ها از این پروژه کنار کشیده بودند دوباره پای میز مذاکره آمدند و پس از مذاکراتی در در میانه دهه 90 شمسی، قراردادی با شرکت توتال برای توسعه منعقد شد و با خروج برجام شرکت های م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پیچ و خم توسعه فاز 11 پارس جنوبی

پیچ و خم توسعه فاز 11 پارس جنوبی