مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 7 تیر 1402 ساعت 11:302023-06-28اقتصادي

فاز 11، پروژه ای که پس از 20 سال بلاتکلیفی در 20 ماه به سرانجام رسید


سرانجام امروز پس از 20 سال بلاتکلیفی و دست به دست شدن پروژه توسعه فاز 11 میدان گازی پارس جنوبی، سکوی این فاز نصب شد و تولید از این فاز تا پایان تابستان آغاز خواهد شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار فارس؛ امروز بالاخره سکوی فاز 11 پارس جنوبی توسط شناور اوشنیک با موفقیت نصب شد تا در گام بعدی با راه اندازی و بهره برداری سکو تا اواخر تابستان، مرزی ترین فاز ایران در این میدان مشترک با قطر، بالاخره پس از 20 سال به تولید گاز برسد.

ماجرای توسعه فاز 11 به 20 سال پیش برمی گردد، زمانی که توتال فرانسه و پتروناس مالزی توسعه آن را برعهده گرفتند ولی از آن زمان تاکنون این فاز در حال دست به دست شدن بین شرکت های خارجی بود.

البته پروژه فاز 11 در اواخر دولت دهم و در مرداد 92 به شرکت ایرانی پتروپارس سپرده شد و کار در حال پیشرفت بود که بیژن زنگنه وزیر سابق نفت بدون هیچ دلیلی این پروژه را از پتروپارس گرفت و دوباره این پروژه به شرکت توتال سپرده شده و در برزخ بلاتکلیفی قرار گرفت.

خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم باعث شد دوباره شرکت توتال از پروژه فاز 11 میدان پارس جنوبی خارج شده و اجرای آن بر دوش تنها سهامدار باقی مانده آن یعنی پتروپارس قرار گیرد.

*عملیاتی که برای نخستین بار در دنیا انجام شد با روی کار آمدن دولت سیزدهم، در دی 1400 گروه پتروپارس از ابلاغ رسمی 2 قرارداد م


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

فاز 11، پروژه ای که پس از 20 سال بلاتکلیفی در 20 ماه به سرانجام رسید

فاز 11، پروژه ای که پس از 20 سال بلاتکلیفی در 20 ماه به سرانجام رسید