مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 7 خرداد 1402 ساعت 09:202023-05-28فرهنگي

چه کسی اولین دبستان یزدیها را ساخت؟


دبستان کیخسروی اولین دبستان یزد بود که به همت ارباب کیخسرو مهربان از زرتشتیان دانش دوست و نیکوکار در اواخر دوره قاجار و اوائل دوره پهلوی اول در این شهر بنا نهاده شد.

- ایسنا/یزد دبستان کیخسروی اولین دبستان یزد بود که به همت ارباب کیخسرو مهربان از زرتشتیان دانش دوست و نیکوکار در اواخر دوره قاجار و اوائل دوره پهلوی اول در این شهر بنا نهاده شد.

این دبستان که بعدها به دبیرستان کیخسروی معروف شد و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید، در سال 1268 به کوشش ارباب کیخسرو مهربان کیخسروی در نیمه نخست سال 1269 هجری شمسی در عهد ناصرالدّین شاه قاجار با دستیاری گودرز مهربان، برادر کیخسرو با معماری شاه بهرامِ شاه خسرو ساخته شد.

دبستان کیخسروی در آن زمان که وضع اقتصادی مردم بسیار نامطلوب بود، دارای بیش از 200 دانش آموز بود و نکته درخور توجّه، تحصیل رایگان کودکان در این بنگاه آموزشی و حتی کمک مالی به دانش آموزان بی نوا بود؛ در واقع اوّلین چیزی که این مدرسه به جامعه اهدا کرد، امکان تحصیل برای عموم بود تا سطح دانش و آگاهی جامعه نیز از این طریق بالا رود.

حسین مسرّت محقق و نویسنده یزدی در گفت وگو با ایسنا در رابطه با زندگی نامه ی ارباب کیخسرو بنیان گذار این دبستان می گوید: ارباب کیخسرو پور مهربان پور رستم کیخسروی، سال 1207 هجری شمسی در محله پشت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

چه کسی اولین دبستان یزدیها را ساخت؟

چه کسی اولین دبستان یزدیها را ساخت؟