مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 18 خرداد 1402 ساعت 11:252023-06-08سياسي

کشف گورستان 4500 ساله در شمال شرق ایران


باستان شناسان با کاوش در محوطه باستانی «کلاته یاور» در خراسان شمالی به شواهدی از معماری و گورستانی به قدمت 4500 سال دست یافتند.

- باستان شناسان با کاوش در محوطه باستانی کلاته یاور در خراسان شمالی به شواهدی از معماری و گورستانی به قدمت 4500 سال دست یافتند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: فصل اول کاوش باستان شناسی در محوطه باستانی کلاته یاور تا کنون نشان دهنده شواهد مختصر معماری و بافت های تدفینی گسترده مربوط به هزاره سوم پیش از میلاد در مساحتی بالغ بر هفت هکتار است.

این کاوش به سرپرستی کورش محمدخانی و علی اکبر وحدتی انجام می شود.

کورش محمدخانی ـ سرپرست طرح پژوهشی گمانه زنی و کاوش در کلاته یاور ـ گفت: محوطه باستانی کلاته یاور یک مکان باستانی مربوط به عصر مفرغ در حاشیه جنوب شرقی دشت بجنورد است که نشانه های استقرار از هزاره سوم پیش از میلاد در آن وجود دارد.

او افزود: این مکان باستانی که در سال های اخیر و به صورت تصادفی حین انجام ساخت وسازهای مسکونی توسط اهالی روستای کلاته یاور کشف شد، شواهدی از یک استقرارگاه و گورستان 4500 ساله را در خود حفظ کرده است.

عضو هیأت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: شواهد حاصل از بررسی های آرکئوژئوفیزیک به روش مغناطیس سنجی در این مکان باستانی نشان دهنده گس


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف گورستان 4500 ساله در شمال شرق ایران

کشف گورستان 4500 ساله در شمال شرق ایران