مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 21 خرداد 1402 ساعت 12:152023-06-11اجتماعي

رازهایی که پیش از غرق شدن آشکار شد


باستان شناسان با کاوش در پشت سد چپرآباد اشنویه در آذربایجان غربی، یکی از محوطه های مهم استقرار اوایل دوران اسلامی را شناسایی کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، بنابر آنچه پیش تر مسؤولان شهرستان اشنویه و استان آذربایجان غربی اعلام کرده اند تا پایان تیرماه 1402 سد چپرآباد آبگیری خواهد شد.

آب ذخیره شده در دریاچه این سد برای مصارف شرب، کشاورزی و زیست محیطی با هدف تامین آب کشاورزان پایاب رودخانه کانی رش به میزان یک هزار و 53 هکتار استفاده خواهد شد.

یافته های پشت این سد نقطه عطفی برای باستان شناسی جنوب آذربایجان غربی است.

درحال حاضر فصل دوم کاوش های نجات بخشی محوطه های تاریخی سد چپرآباد اشنویه توسط پنج هیأت کاوش دارای مجوز از طرف پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در حال انجام است.

بهروز خان محمدی که سرپرست کاوش باستان شناسی یکی از محوطه های پشت سد چپرآباد با عنوان شیخ رش3 اشنویه در آذربایجان غربی است، درباره نتایج کاوش در این محوطه تاریخی گفت: با توجه به این که این محل جزو محوطه های پرخطر سد چپرآباد محسوب شده و در ابتدای آبگیری به طور کامل به زیر آب خواهد رفت، عملیات کاوش نجات بخشی و کسب حداکثر اطلاعات از آن نه تنها مفید، بلکه لازم و ضروری است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

رازهایی که پیش از غرق شدن آشکار شد

رازهایی که پیش از غرق شدن آشکار شد