مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 31 مرداد 1401 ساعت 18:372022-08-22اجتماعي

بزرگترین کتیبه دنیا در کازرون با شرایط مناسبی نگهداری می شود


وقتی صحبت از میراث فرهنگی به میان می آید ذهن ما ناخواسته متوجه گذشته، تاریخ و فرهنگمان می شود، گذشته ای که در هویت ریشه دارد و آثار باستانی مهمترین گواه این ادعا است که از ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد، - مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کازرون در گفتگو با خبرنگار فارس در کازرون از ارزش و اهمیت بزرگترین کتیبه دنیا به نام کرتیر خبر داد که در روستای سرمشهد از توابع بخش جره و بالاده این شهرستان  واقع شده است.

محمدجواد جوکاری گفت: اخیرا در برخی از تارنماها، گروه های خبری و اجتماعی تصاویری منتشر شده است که مربوط به کتیبه کرتیر سرمشهد نیست بلکه تصاویر متعلق به کتیبه کرتیر نقش رجب مرودشت است.

  وی ضمن اشاره به ارزش، قدمت و اهمیت کتیبه کرتیر سرمشهد گفت: این کتیبه با طول 25 و عرض70 متر در ارتفاع 25 متری از زمین قرار دارد که نقش بهرام دوم ساسانی بوده و تصویر جدال با شیر است.

وی در ادامه به معرفی این کتیبه پرداخت و افزود: این نقش برجسته کرتیر یا کردیر نام دارد که در بهمن ماه سال 1318 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، توسط کرتیر که در آن زمان از روحانیون بزرگ و بانفوذ دربار ساسانی بوده است و در زمان بهرام دوم به مقام مریدان موبدی می رسد بر جای مانده است و دارای  58 سطر می باشد که تا سطر 25 به القاب و عناوینکرتیر


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بزرگترین کتیبه دنیا در کازرون با شرایط مناسبی نگهداری می شود

بزرگترین کتیبه دنیا در کازرون با شرایط مناسبی نگهداری می شود