مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 15 مهر 1401 ساعت 13:572022-10-07سياسي

با سابقه ترین عضو مجمع تشخیص کیست؟


هشت دوره و به بیان بهتر 35 سال از عمر مجمع تشخیص مصلحت نظام می گذرد؛ در این مدت چهره های سیاسی بسیاری به خاطر جایگاه حقوقی یا به عنوان عضو حقیقی به عضویت این نهاد درآمدند و یا آن را ترک کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از همشهری آنلاین، نهمین دوره فعالیت مجمع تشخیص مصلحت نظام 12 مهر ماه آغاز شد و به این ترتیب اعضای جدید مجمع دور جدید فعالیت های خود را به ریاست آیت الله صادق آملی لاریجانی و دبیری محمدباقر ذوالقدر آغاز کردند.

این نهاد برآمده از قانون اساسی که نخستین فلسفه تشکیل آن مصلحت سنجی در زمان اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان پیرامون مصوبات مجلس بوده است، اکنون وظایف وسیع تری طبق قانون اساسی بر عهده دارد که مهمترین آن بر اساس اصل 112 قانون اساسی، مشاوره در اموری که رهبری به آنان ارجاع می دهد، است.

البته در دوره اول مجمع که به پیش از بازنگری در قانون اساسی و به سال 1366 باز می گردد، مجمع ترکیب فعلی را نداشت؛ در آن زمان روسای سه قوه، نخست وزیر، فقهای شورای نگهبان به همراه حجت الاسلام توسلی در مجمع حضور داشتند و مرحوم سیداحمد خمینی نیز برای ارایه گزارش جلسات به امام راحل(ره) در جلسات حضور می یافت.

پس از اصلاح قانون اساسی در سال 1368، دوره فعالیت مجمع را می توان به دو دوره تقسیم کرد که در حقیقت دوره دوم آن از سال 1375 به بعد شکل گرفت و نه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

با سابقه ترین عضو مجمع تشخیص کیست؟

با سابقه ترین عضو مجمع تشخیص کیست؟