مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 8 مهر 1401 ساعت 12:072022-09-30پزشكي

انقلاب غیر قابل تصور پزشکی جهان در علم ژنتیک!


تکنیک ویرایش ژن کریسپر تا حد زیادی به ویرایش سلول های بیماران در آزمایشگاه محدود بوده است.

پژوهش جدیدی نویدبخش درمان مستقیم تر بیماری ها به کمک ویرایش ژن است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از زومیت، یک دهه پیش، زیست شناسانی به نام های جنیفر دودنا و امانوئل شرپانتیه مقاله برجسته ای را منتشر کردند که در آن یکی از سیستم های ایمنی طبیعی موجود در باکتری ها و پتانسیل آن را به عنوان ابزاری برای ویرایش ژن های موجودات زنده توصیف کرده بودند.

یک سال بعد و در سال 2013، فنگ ژانگ و همکارانش در مؤسسه برود و هاروارد گزارش کردند که از این سیستم که موسوم به کریسپر است، برای ویرایش سلول های انسانی و حیوانی در آزمایشگاه استفاده کرده اند.

کار هر دو تیم منجر به انفجار علاقه پژوهشگران به استفاده از کریسپر برای درمان بیماری های ژنتیکی شد و همچنین جایزه نوبل سال 2020 را برای دودنا و شرپانتیه به دنبال داشت.

بسیاری از بیماری ها از جهش های ژنی ناشی می شوند، بنابراین اگر کریسپر بتواند ژن غیرطبیعی را حذف کرده یا آن را با ژن طبیعی جایگزین کند، ازنظر تئوری می تواند بیماری را اصلاح کند؛ اما یکی از چالش های تبدیل اکتشافات کریسپر در لوله آزمایش به درمان هایی برای بیماران پی بردن به این موضوع است که چگونه اجزای ویرایشگر ژن را به جایی در بدن برسانیم که به درمان نیاز


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انقلاب غیر قابل تصور پزشکی جهان در علم ژنتیک!

انقلاب غیر قابل تصور پزشکی جهان در علم ژنتیک!