مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 5 مهر 1401 ساعت 11:472022-09-27اجتماعي

نسخه های خطی 200 ساله هنرمند قلعه گنجی در معرض نابودی/وعده هایی که عملی نشد


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از قلعه گنج، باقر مارزی در سال 1200 هجری شمسی در منطقه کوهستانی نیمه خشک مارز از توابع قلعه گنج چشم به جهان گشود، او سواد خواندن و نوشتن را در دوران کودکی از آن را با نخ می دوزد و از پوست حیوانات شکاری جلدی چرمی برای آنها فراهم می کند و برگه ها را در آن جلد می دوزد.

از منبرخوانی تا ساخت حسینیه توسط هنرمند فقید قلعه گنج این پژوهشگر تصریح می کند: از جای جای شعرهای مارزی پیداست که در کمین گاه شکار هم در حال نسخه برادری بوده است.

وی خاطرنشان می کند: باقر، منبرخوان، مداح و خواننده ای بسیار خوش صدا بوده است و در حسینیه ای که خودش آن را ساخته است علاوه بر مداحی تعزیه هم اجرا می کرده است.

صادقی اضافه می کند: باقر سفرهای بسیار زیادی به میناب، منوجان، کهنوج، بمپور و انگهران بشکرد و سایر شهرها داشته است و از مهم ترین سفرهای او که در نسخه ها به آنها اشاره می کند، سفر به و دیوان حافظ هستند.

 نویسنده و پژوهشگر قلعه گنجی تصریح می کند: باقر در سال 1304شمسی پس از برگشتن از سفر زیارتی مشهد مقدس در زادگاهش مارز چشم از جهان فرو می بندد که بر روی سنگ قبرش شعری حکاکی شده است که زبان حال خود اوست؛ من بُدم مردی به دوران نامدار  نام من باقر و بابم بختیار کاتب قرآن بُدم و بانی امام قاری قرآن بدم هر صبح و شام از کمان داری و تیر انداختن ج


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نسخه های خطی 200 ساله هنرمند قلعه گنجی در معرض نابودی/وعده هایی که عملی نشد

نسخه های خطی 200 ساله هنرمند قلعه گنجی در معرض نابودی/وعده هایی که عملی نشد