مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 17 مرداد 1401 ساعت 08:022022-08-08فرهنگي

آیین سنتی چهل منبر لاهیجان در تاسوعا + عکس و فیلم


روایت است که در گذشته سوگواران با پای برهنه در حالی که 72 شمع و 72 دانه خرما به یاد 72 شهید دشت کربلا در دست دارند با روزه سکوت در کوچه های شهر گشته و از چهل منبر می گذشتند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از لاهیجان، تاسوعای حسینی، هر شهری یک رنگ و بویی دارد؛ چهل منبر سنتی که در استان گیلان فقط در لاهیجان دیده می شود اما حال و هوای تاسوعایی هم در محلات قدیمی این شهر جریان دارد.

  این آیین که مخصوص شهروندان لاهیجی است بعد از اذان مغرب در کوچه های قدیمی پرده سر، خمیرکلایه، خیابان حکیم فیاض، آقاسید محمد، یحیی آباد و گابنه (که از همه جا بیشتر است) آغاز می شود.

برای شرکت در این آیین باید شمع های ارزان قیمت بقعه ای که با آغشته شدن رشته های پنبه ای به موم ساخته می شوند و خرماهای فراوان در بسته بندی های مخصوص چهل تایی که در گوشه و کنار کوچه ها برای فروش آماده است را تهیه کنی تا برپاکننده مراسم سوگواری چهل منبر باشید.

    این آیین باید بر در خانه چهل سید بزرگوار برگزار می شد که به مرور زمان تغییر یافت و امروزه بر در خانه های که در طول سال مراسم روضه خوانی دایر کردند و یا خود از این مراسم حاجت روا شده اند برگزار می شود.

 اما در چند سال اخیر شاهدیم که همه مردم محل حتی آنهایی هم که در این محل ها زندگی نمی کنند در اطراف کوچه ها منبرهای کوچک مخصوص روضه را


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آیین سنتی چهل منبر لاهیجان در تاسوعا + عکس و فیلم

آیین سنتی چهل منبر لاهیجان در تاسوعا + عکس و فیلم