مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 16 مرداد 1401 ساعت 15:522022-08-07سياسي

تاسوعای حسینی؛ از همایش سقا دار بادرود تا جغجغه زنی در ابیانه + تصاویر


تاسوعای حسینی در نطنز با برگزاری چندین برنامه آیینی و سنتی برگزار شد.

-    سنگ زنی یا کرب زنی که مشابه جغجغه زنی است یکی از روش های عزاداری است که اجراکنندگان این مراسم در حین خواندن مرثیه در سوگ امام حسین (ع) همراه با ریتم خاص نوحه، با زدن دوتکه چوب دایره ای شکل به یکدیگر همراه با حرکت های همگون و ریتمیک به عزاداری می پردازند.

  گر چه وجه اشتراک این مراسم در تمامی نقاط استفاده از دوتکه چوبی است که به هم می زنند اما در اجرا و زمان آن تفاوت های قابل توجهی به چشم می خورد.

  پیر و جوان یک جفت جاغجاغا در دست گرفته اند و آماده حرکت دسته هستند، این مراسم بسیار باشکوه و زیبا است و دسته به طرف میدان پالیزا حرکت می کند.

نوحه خوان ها نیز همچون گذشته و با همان لحن قدیمی نوحه جاغجاغا را می خوانند و این دسته در سطح روستا باشکوه هرچه تمام تر حرکت می کند.

  در این هنگام در میدان پالیزا، جاغجاغا زنی برای لحظاتی توقف می کند تا مردم این محله به پخش نذورات خود بپردازند، نوحه خوان ها برای درگذشتگان محل فاتحه تمنّا می کنند.

    دسته جاغجاغا زنی مجدداً به سمت محله یسمون برمی گردد و پس از عبور از کوله باغی به سمت بالا و محله پخونگاه حرکت می کند، هر جا صاحبان عزا نشسته اند توقف می کند و قرائت فاتحه و حرکت مجدد، دسته پس از عبور از پخونگاه از مسیر راسته به


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تاسوعای حسینی؛ از همایش سقا دار بادرود تا جغجغه زنی در ابیانه + تصاویر

تاسوعای حسینی؛ از همایش سقا دار بادرود تا جغجغه زنی در ابیانه + تصاویر