مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 15 مرداد 1401 ساعت 09:572022-08-06دانش

پژوهشگران ایرانی کاشف یک ابرسیاه چاله پرجرم


زینب کلانتری؛ دانشجوی دکتری کیهان شناسی دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: پژوهشگران ایرانی یک ابرسیاه چاله پرجرم را کشف کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از تسنیم، کلانتری تصریح کرد: با استفاده از داده های ماهواره فرمی، پژوهشگران دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف توانستند یک فورانگر گاما را شناسایی کنند که از نزدیکی یک سیاه چاله ای با جرمی یک میلیون برابر جرم خورشید عبور کرده است؛ فورانگر گاما به فوران پرتوی گاما گفته می شود که از فرا کهکشان به ما می رسند.

این پژوهشگر دانشگاه صنعتی شریف تصریح کرد: ماهواره فرمی که توسط ناسا در سال 2008 به مداری دور زمین پرتاب شده است، فوران های گاما را ثبت می کند؛ برای این فورانگر که از کنار سیاه چاله عبور کرده است، هم گرایی گرانشی رخ داده است؛ براساس نظریه نسبیت عام انیشتین، اثر همگرایی گرانشی زمانی اتفاق می افتد که نور از کنار اجرام سنگین عبور کند و مسیر نور منحرف شود.

وی ادامه داد: بر اثر هم گرایی گرانشی، دو یا چند تصویر از یک منبع نور تشکیل می شود؛ در این پژوهش با بررسی بیش از 2 هزار داده فورانگر گاما، محققان ایرانی زینب کلانتری، دکتر سهراب راهوار و دکتر رحیمی تبار از دانشگاه صنعتی شریف به همراه دکتر اعلی ابراهیم از دانشکده فیزیک دانشگاه مسقط عمان توانستند شواهد وجود این ابرسیاه چاله را ن


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

پژوهشگران ایرانی کاشف یک ابرسیاه چاله پرجرم

پژوهشگران ایرانی کاشف یک ابرسیاه چاله پرجرم