مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 12 تیر 1401 ساعت 12:072022-07-03اجتماعي

قدیمی ترین قباله ازدواج در مرکز اسناد آستان قدس چند قرن قدمت دارد؟


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از مشهد به نقل از آستان نیوز، عقدنامه های تاریخی اسنادی هستند که بیان کننده اصالت های فرهنگی و سبک زندگی گذشتگان است و می تواند بازگوکننده زمینه های علمی و مذهبی و شیوه های امرار و معاش و زندگانی مردمان قدیم برای نسل های جدید باشد.

رییس اداره اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، قدیمی ترین قباله ازدواجی که در این مرکز موجود است را متعلق به دوران صفویه عنوان کرد که مربوط به عقدنامه حمزه میرزای صفوی؛ پسر شاه محمد خدابنده و برادر بزرگ شاه عباس صفوی است.

الهه محبوب تاریخ عقد این قباله را روز چهارم ماه دوم سال 990 هجری قمری دانست که خطبه عقد آن توسط شیخ بهاءالدین محمد عامِلی خوانده شده است.

وی همچنین به قباله نکاح آقا محمدشریف خان، متولی و ملاباشی آستان قدس با سلطان خانم، دختر بیگلَر بیگی با مهریه 500 درهم در سال 1177 دوره افشاریه اشاره کرد که در ابتدای عقدنامه، مقدمه ای در اهمیت سُنتِ حسنه و نَبَوی ازدواج و روایات مربوط به آن بیان شده است.

محبوب، عقدنامه دختر شاهرخ شاه افشار که با حضور شیخ فضل الله نوری به عنوان شاهد عقد برگزار شده است را دیگر عقدنامه قدیمی این مرکز برشمرد.

  وی ادامه داد: مجموعه ارزشمندی از قدیمی ترین عقدنامه های تاریخی مربوط به دوره های افشاریه، قاجار و پهلوی د


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قدیمی ترین قباله ازدواج در مرکز اسناد آستان قدس چند قرن قدمت دارد؟

قدیمی ترین قباله ازدواج در مرکز اسناد آستان قدس چند قرن قدمت دارد؟