مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 تیر 1401 ساعت 14:472022-06-26سياسي

کمانچه؛ یک صدای ایرانی، یک ساز جهانی


کمانچه در میان سازهای ایرانی این شانس را داشته است که در فهرست میراث ناملموس ایران در یونسکو به ثبت برسد.

- عصر ایران؛ سحر طاعتی ــ کمانچه یکی از قدیمی ترین سازهای موسیقی ایران است که پس از تار مهم ترین ساز موسیقی ایرانی محسوب می شود.

برخی آن را متعلق به دوران پیش از حمله اعراب و ورود اسلام به ایران می دادند اما نخستین ردپای ساز کمانچه را می توان در کتاب موسیقی الکبیر ابونصر فارابی که متعلق به سده چهارم هجری است، مشاهده کرد چرا که فارابی در این کتاب از کمانچه با نام عربی آن ،رباب یاد کرده است.

هر چند که بر اساس اطلاعات تاریخی اولین کمانچه در دروه صفویه ساخته شده و در همان دوران و حتی قاجار نیز کمانچه یکی از مهمترین و اصلی ترین ساز موسیقی ایرانی بوده است.

این ساز زهی ـ آرشه ای از زمان شکل گیری اش تا به امروز تغییرات ساختاری زیادی داشته است به طوری که از ابتدا با سه سیم و بدون سیم گیر ساخته شده بود و در واقع سیم ها به خود ساز وصل بودند که بعدها با آمدن ویلن به ایران علاوه بر اضافه شدن یک سیم دیگر به کمانچه ، با تقلید از تاندور ویولن (پیچ های کوچک تنظیم کوک)، این بخش نیز به آن اضافه شد.

ویلن حتی در استفاده از نوع سیم های کمانچه نیز بی تاثیر نبوده به طوری که با آمدن این ساز غربی، سیم های ویلن جایگزین سیم های ابریشمی کمانچه شد که از رو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کمانچه؛ یک صدای ایرانی، یک ساز جهانی

کمانچه؛ یک صدای ایرانی، یک ساز جهانی