مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 5 تیر 1401 ساعت 11:272022-06-26سياسي

جماعت اسماعیل آقا در ترکیه و پیچ بزرگ تاریخی آن


طریقت «اسماعیل آقا» هم از منظر روابط با حاکمیت در طول دوره جمهوریت، هم از منظر نوع روابط با حزب عدالت و توسعه و شخص اردوغان و هم از منظر تاثیراتی که در بدنه اجتماعی توده دیندار ترکیه دارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

- گروه بین الملل خبرگزاری فارس، مسعود صدر محمدی*؛ روز جمعه با حضور صدها هزار نفر از پیروان جماعت اسماعیل آقا و دوستداران شیخ آن، شیخ محمود اوستاعثمان اوغلو که با نام شیخ محمود افندی شناخته میشد تشییع جنازه شد.

در این تشییع جنازه علاوه بر اردوغان رییس جمهور ترکیه دهها تن از مقامات دولتی و سیاسی نیز حضور داشتند و اردوغان شخصا زیر تابوت وی قرار گرفت.

اگر ادعا کنیم که با مرگ محمود افندی عملا یک فصل مهم در تاریخ نقشبندی گری در تاریخ معاصر ترکیه به پایان رسید و مرحله نوینی از تاریخ نقشبندی در این کشور آغاز شد ادعای گزافی نخواهد بود.

اگرچه جماعت اسماعیل آقا تنها نماینده جریان نقشبندی تاریخی در جامعه ترکیه نیست و جماعت هایی مانند منزل و ارن کوی و اسکندرپاشا نیز هر کدام به عنوان جناح ها و شاخه های ختلف از جریان نقشبندی در صحنه ترکیه حضور دارند اما جماعت اسماعیل آقا به دلایلی که در ادامه اشاره خواهد شد از اهمیتی فراوان برخوردار است و در مقایسه با دیگر طریقت ها این طریقت به عنوان نماینده نقشبندیه در ترکیه شناخته


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جماعت اسماعیل آقا در ترکیه و پیچ بزرگ تاریخی آن

جماعت اسماعیل آقا در ترکیه و پیچ بزرگ تاریخی آن