مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آذر 1400 ساعت 08:202021-12-08اجتماعي

کشف سنگ نگاره دوران مس و سنگ در زنجان


مطابق با مطالعات اولیه انجام یافته سنگ نگاره های کوه «گرده داغ» مربوط به دوره پیش از تاریخ و بازه زمانی دوره مس و سنگ است، دلیل نامگذاری کوه به گرده داغ، - به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از زنجان، سنگ نگاره های گردی کوه در سال 1386 به طور اتفاقی کشف شد که نقوش حکاکی شده زیادی بر روی صخره های گردی کوه وجود دارد.

سنگ نگاره ها در ارتفاع حدود 65 تا 80 متری از زمین های اطراف و در قسمت شرقی و غربی واقع شده اند، که هنرمندان نگارگر از آن نقاط دید کاملی به دشت زنجان و کوه گاوازنگ داشته اند.

در شمال آن به فاصله حدود یک و نیم کیلومتری رشته کوه گاوازنگ و خیر مسجد و دو اسب که در دامنه جنوبی آن روستای دو اسب و پایین کوه واقع شده که زمین های شمالی و شرقی کوه دو اسب، مرتع و کشتزار روستاییان است و حتی امروزه روستاییان گله های خود را برای چراندن به کوه گاوازنگ و اطراف کوه دو اسب و حاشیه شهر زنجان می آورند.

  مطابق با مطالعات اولیه انجام یافته سنگ نگاره های کوه گرده داغ مربوط به دوره پیش از تاریخ و بازه زمانی دوره مس و سنگ است، دلیل نامگذاری کوه به گرده داغ، شکل نسبتاً مدور کوه است که موجب شده از گذشته ها مردم شهر آن را گرده داغ بنامند.

این نقوش شبیه نقوش یافت شده در شمال غرب ایران مانند هوراند، لقلقان، سنگ نگاره های مهاباد و همچنین سنگ نگاره های یافت شده در ق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

کشف سنگ نگاره دوران مس و سنگ در زنجان

کشف سنگ نگاره دوران مس و سنگ در زنجان