مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آذر 1400 ساعت 05:352021-12-08اجتماعي

جادوی معماری ایرانی در مسجد و مدرسه «آقا بزرگ» کاشان


کاشان و آثار تاریخی و فرهنگی در هر گوشه آن، تعبیر رویای گردشگران است؛ مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان در بافت تاریخی مرکز این شهر، یکی از مکان های رهگذر گردشگران است که در همان نگاه اول و قبل از ورود به مسجد، - از دیدن کاشی های هفت رنگ درگاه آن با دیدن طراحی زیبا و ترکیب رنگ منحصربه فرد و خلاقانه آن شگفت زده می شوند.

مسجد و مدرسه تاریخی آقا بزرگ کاشان در 11 آذر 1330 شمسی به شماره382 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

یک استاد سفال و سرامیک در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان دارای سردر زیبایی است که سقف آن با مقرنس و نقاشی تزیین شده و دیوارهای جلو خان ورودی مسجد از کتیبه بالای سردر تا کف تختگاه های دو طرف درگاه با کاشی های هفت رنگ پوشیده و زینت داده شده اند.

حسین زارعی گفت: طرح گل فرنگ در بسیاری از بناهای مهم ایران از جمله کاخ موزه گلستان کار شده، اما در هیچ کدام از آنها گل های رز به زیبایی مسجد آقا بزرگ کاشان پرداز نخورده است.

وی افزود: نقاشی با لعاب بر روی کاشی، کار بسیار سختی است، چون جنس ماده لعاب با رنگ های نقاشی که بر روی بوم یا کاغذ اجرا می شوند بسیار تفاوت دارد و استاد نقاش باشی، هنرآفرینی خود را پس از پخت می تواند ببیند، زیرا لعاب قبل از پخت و بعد از پخت رنگ شان باهم فرق می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

جادوی معماری ایرانی در مسجد و مدرسه «آقا بزرگ» کاشان

جادوی معماری ایرانی در مسجد و مدرسه «آقا بزرگ» کاشان