مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 17 آذر 1400 ساعت 03:052021-12-07سياسي

انتظار مرتفع ترین قله خاورمیانه برای ثبت در یونسکو/طلسم «پایگاه دائمی» شکست


مشکلات بر سر راه دماوند همچون نبود یک پایگاه دائمی باعث شد تا دبیرکل یونسکو عنوان کند که این اثر از فهرست آثار در انتظار ثبت جهانی خارج شده اما حالا پیگیری های خبرنگار فارس نشان می دهد که پایگاه دائمی در حال راه اندازی است و این موضوع می تواند نوید یک .

- خبرگزاری فارس - سعیده اسدیان: 13 تیرماه سال 87 نخستین اثر طبیعی ایران یعنی کوه دماوند با مساحتی بالغ بر 2950 هکتار در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما بحث ثبت جهانی آن به دلیل به بهره برداری از پوکه معدنی با مشکل مواجه شد.

برای رفع این مانع بزرگ، آیت الله آملی لاریجانی رییس وقت قوه قضاییه طی دستوری در تاریخ 11 مرداد ماه سال 93 از رییس کل دادگستری استان مازندران خواست تا از فعالیت این معادن جلوگیری کند و با این دستور، به نوعی موافقت خود را با ثبت جهانی دماوند اعلام کرد.

لوت ثبت شد، دماوند جا ماند پس از این ماجرا، در سال 2016 کوه دماوند و کویر لوت به عنوان نامزد ایران برای ثبت در فهرست جهانی آثار طبیعی یونسکو قرار گرفتند، پس از بررسی های صورت گرفته و بازدید ارزیابان یونسکو سرانجام در 27 تیرماه سال 97 کویر لوت ثبت جهانی شد اما کوه دماوند به دلیل مشکلاتی همچون سهمیه محدود برای ثبت، از این قافله بازماند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

انتظار مرتفع ترین قله خاورمیانه برای ثبت در یونسکو/طلسم «پایگاه دائمی» شکست

انتظار مرتفع ترین قله خاورمیانه برای ثبت در یونسکو/طلسم «پایگاه دائمی» شکست