مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 16 آذر 1400 ساعت 06:402021-12-07اقتصادي

قانون پتروپالایشگاه ها در ایستگاه تدوین آیین نامه جدید


با وجود اینکه چندین ماه از پایان مهلت تدوین آیین نامه قانون اصلاحی پترپالایشگاه ها می گذرد، هنوز این بحث در جلسه هیأت دولت مطرح نشده و نیازمند تعجیل دولت است.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازمهر، بر اساس ماده 44 برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده است که تا پایان سال 1400، تسهیلات لازم برای ایجاد ظرفیت پالایش مقدار دو میلیون و هفتصدهزار بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی با ضریب پیچیدگی بالا توسط بخش غیردولتی را به نحوی برنامه ریزی و اجرا کند تا ترکیب تولید فرآورده آنها اساساً به محصولات سبک تر و میان تقطیر اختصاص یابد و سهم نفت کوره در الگوی پالایش از ده درصد (10%) بیشتر نشود.

چالش اصلی برای تحقق این هدف موضوع تأمین مالی طرح ها در شرایط کسری بودجه و تحریم های بین المللی مالی و بانکی است.

به همین منظور ایده استفاده از تنفس خوراک به عنوان تسهیلات غیر نقدی طرح ها و تسهیل شرایط تأمین مالی مطرح شد و در قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی در مرداد 1398 به تصویب مجلس رسید.

کارشناسان معتقدند اجرای این قانون می تواند زمینه قطع وابستگی بودجه به صادرات نفت خام و خنثی سازی اهرم تحریم، امکان ایجاد درامد ارزی پایدار در بلند مدت، ارزش افزوده بیشتر و اشتغال زایی را فراهم کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

قانون پتروپالایشگاه ها در ایستگاه تدوین آیین نامه جدید

قانون پتروپالایشگاه ها در ایستگاه تدوین آیین نامه جدید