مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 15 آذر 1400 ساعت 14:102021-12-06اقتصادي

10 درصد بادگیرهای اصیل یزد مرمت شدند/صدور شناسنامه برای بادگیرها


رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با بیان اینکه حدود 900 بادگیر در یزد وجود داشته است، گفت: 10 درصد بادگیرهای اصیل یزد مرمت یا بازسازی شده اند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرنگار مهر ، محسن عباسی هرفته، ظهر دوشنبه در همایش ملی بادگیر در دانشگاه یزد با بیان اینکه در محدوده میراث جهانی شهر تاریخی یزد حدود 900 بادگیر از سال 1335 (65 سال پیش) در یزد وجود داشته است، اظهار داشت: بادگیرها از عناصر مهم خط آسمان، سیمای بام و منظر سرزمینی شهر تاریخی یزد هستند.

وی، حفاظت بادگیرها را از مهمترین وجوه حفظ شهر میراث جهانی یزد دانست و افزود: امروز سوداگری اقتصادی، نبود دانش کافی بین برخی سرمایه گذاران و حتی بعضی از مشاوران، طراحان و مجریان و نداشتن نظارت کافی از سمت نهادهایی مثل اداره میراث فرهنگی، بزرگترین آسیب ها را به این عنصر ارزشمند وارد آورده و باعث شده بادگیرهای غیر اصیل، بدلی، تزیینی و دکوری جایگزین بادگیرهای اصیل بافت شوند.

رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد با ابراز خرسندی از اینکه ظرف چهار سال گذشته نزدیک به 90 بادگیر در شهر تاریخی یزد بازسازی و مرمت اصولی شده است، عنوان کرد: این تعداد، 10 درصد بادگیرهای اصیل را تشکیل می دهند.

عباسی هرفته اظهار امیدواری کرد: با تقویت این روند، این بخش مهم از معماری و شهر تاریخی یزد، تقویت شده و غنا پیدا کند


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

10 درصد بادگیرهای اصیل یزد مرمت شدند/صدور شناسنامه برای بادگیرها

10 درصد بادگیرهای اصیل یزد مرمت شدند/صدور شناسنامه برای بادگیرها