مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
جمعه، 12 آذر 1400 ساعت 10:452021-12-03اقتصادي

حذف ارز دولتی با تولید ایران چه می کند؟


هرچند هنوز دولت سیزدهم برنامه دقیق خود برای ارز 4200 تومانی را ارائه نکرده اما تحلیل های مختلفی درباره سرنوشت اقتصاد در صورت حذف این ارز ارائه می شود.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، از بهار سال 1397 و همزمان با از سرگیری تحریم ها علیه ایران، دولت تصمیم گرفت تحت تاثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، برای برخی کالاهای اساسی یک ارز ترجیحی تعریف کند.

از آن زمان تا امروز یک ارز رسمی با نرخ 4200 تومان به واردات برخی کالاهای اساسی اختصاص یافته و هرچند فهرست این کالاها در سال های اخیر کوچک تر شده است اما در عمل همچنان چند حوزه مهم از این ارز استفاده می کنند.

نهاده های دامی و دارو بخشی از این کالاها هستند.

با وجود آنکه بسیاری از فعالان بخش خصوصی تاکید می کنند که تداوم تخصیص ارز 4200 تومانی، جز ایجاد رانت و افزایش عدم شفافیت در اقتصاد ایران نتیجه دیگری ندارد و دولت باید تلاش کند حمایت از اقشار کم درآمد را به شکلی دیگر اجرایی کرده و ارز را تک نرخی کند اما همزمان نگرانی هایی درباره شوک تورمی این ارز و افزایش فشارها بر مردم لااقل در کوتاه مدت نیز وجود دارد.

حسن فروزان فرد – عضو اتاق بازرگانی تهران – در تحلیل این شرایط گفته است: حذف ارز ترجیحی در کوتاه مدت، برای آن دست از تولیدکنندگان که مواد اولیه خود را با این ارز تامین می کردند، پیامدهایی را به همراه خواه


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حذف ارز دولتی با تولید ایران چه می کند؟

حذف ارز دولتی با تولید ایران چه می کند؟