مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 9 آذر 1400 ساعت 07:552021-11-30سياسي

تعیین عرصه و حریم محوطه آتشکده خرمدشت کاشان


آتشکده خرمدشت کاشان، با هدف حفاظت و جلوگیری از تخریب و تعرض به این محوطه ارزشمند به جای مانده از دوره ساسانی تعیین عرصه و حریم شد.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس، عباس رضایی نیا عضو هیات علمی دانشگاه کاشان و سرپرست هیات باستان شناسی با اعلام این خبر، آتشکده خرمدشت را از بناهای مهم و ارزشمند دوره ساسانی در پهنه فرهنگی کاشان عنوان کرد که در درک معماری مذهبی دوره ساسانی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: این آتشکده که در 15کیلومتری جنوب شرقی شهر کاشان و در حاشیه شرقی روستای خرمدشت واقع شده، در سال 1341 خورشیدی با شماره 431 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

این باستان شناس تصریح کرد: با وجود آنکه نزدیک به 60 سال از ثبت این اثر می گذرد، هیچ گونه فعالیت باستان شناسی در این محوطه صورت نگرفته به نحوی که تعیین حریم این محوطه، فاز نخست مطالعات باستان شناختی در این محوطه به شمار می رود تا مقدمه ای برای پژوهش های آینده در این آتشکده باشد.

رضایی نیا با اشاره به اینکه طی سالیان گذشته حفاری های غیرمجاز و دخل و تصرف زیادی در این محوطه صورت گرفته است افزود: به منظور حفاظت و جلوگیری از تخریب و تعرض به این محوطه، برنامه گمانه زنی در آتشکده خرمدشت با مجوز از پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

تعیین عرصه و حریم محوطه آتشکده خرمدشت کاشان

تعیین عرصه و حریم محوطه آتشکده خرمدشت کاشان