مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 6 آذر 1400 ساعت 13:052021-11-27اقتصادي

حرکت دانش بنیان ها در مسیر تولید داروهای گران قیمت ضدسرطان از منشا گیاهی


با توجه به تاثیر کشت سلول های گیاهی که خاصیت ضدسرطانی دارند، پژوهشگران به دنبال تولید این مواد مؤثره ثانویه در شرایط آزمایشگاهی هستند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازگروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،مختار جلالی پژوهشگر حوزه سلول های بنیادی گفت: فرآورده‏های حاصل از عملکرد ثانویه گیاهان، از گران بهاترین ترکیبات شیمیایی هستند.

ارزش برخی از داروهای گیاهی از جمله تاکسول به اندازه‏ ای است که هر گرم آن‏ قیمت چند هزار دلاری دارد.

  داروهای ضدسرطان با منشا گیاهی تاکسول یا پاکلیتاکسل، یک دی ‏ترپنویید پرکاربرد ضدسرطان است که به واسطه متابولیسم ثانویه درختان سرخدار تولید می‏شود.

تنها مقادیر محدودی از تاکسول و سایر متابولیت ‏های وابسته که با عنوان تاکسوییدها شناخته می شوند، از منابع در دسترس کنونی قابل دست‏یابی است.

اخیرا کروناتین و سیکلودکسترین به عنوان الیسیتورهای بسیار موثر بر متابولیسم ثانویه در کشت سلول‏ های گیاهی شناخته شده ‏اند.

  وی با اشاره به ارزش افزوده بالای داروهای گیاهی با منشأ ضد سرطان گفت: ارزشمندی چون تاکسول، وین بلاستین، وین کریستین، کامپتوتسین، پودوفیلوتوکسین و آجمالیسین از مهم‏ترین داروهای ضدسرطان با منشا گیاهی هستند که در این میان تاکسول و ترکیبات هم‏ خانواده آن یعنی ت


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

حرکت دانش بنیان ها در مسیر تولید داروهای گران قیمت ضدسرطان از منشا گیاهی

حرکت دانش بنیان ها در مسیر تولید داروهای گران قیمت ضدسرطان از منشا گیاهی