مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 5 آبان 1400 ساعت 05:252021-10-27اقتصادي

افزایش سود بانکی، تهدید برای بازار سرمایه


یکی از دغدغه های مهم این روزهای اهالی بازار سرمایه حول محور رشد نرخ سود بانکی می چرخد؛ به عبارتی زمزمه های افزایش نرخ بهره یا نرخ سود از دلایلی است که بین سهامداران هراس ایجاد کرده و نسبت به آن شتابزده اقدام به تصمیم گیری کردند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازبورس تابناک ، تجارب مختلف اقتصادها در نقاط مختلف دنیا نیز نشانگر وجود و برقراری این رابطه متقابل است به شکلی که کاهش نرخ بهره در بیشتر کشورها پس از وقوع بیماری کرونا منجر به رشد قابل ملاحظه قیمت در بازارهای سهام و سایر بازارهای دارایی شد.

در اقتصاد ایران نیز کاهش 3 واحد درصدی نرخ سود سپرده بانکی در پایان فروردین ماه 1399 منجر به خروج قابل ملاحظه منابع از سپرده های بلندمدت و ورود به سایر بازارهای دارایی از جمله سهام و مسکن شد به شکلی که در کمتر از 3 ماه، سهم سپرده های بلندمدت از 41 درصد مجموع سپرده های بانکی به 36 درصد کاهش یافت.

بر پایه مبانی و تجارب یاد شده، تحلیل ها و اخبار زیادی طی هفته های اخیر منتشر شده که افزایش نرخ بهره منجر به کاهش جذابیت بازار سهام خواهد شد، اما به نظر می رسد که این گزاره چندان صحیح نباشد.

نکته مهمی که در این بین برای سهامداران و تحلیلگران بازار سهام مغفول مانده، مساله تمرکز بر نرخ بهره حقیقی به جای نرخ بهره اسمی است؛ بیش از 5 دهه است که اقتصاددانان کلان بر این عقیده ا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

افزایش سود بانکی، تهدید برای بازار سرمایه

افزایش سود بانکی، تهدید برای بازار سرمایه