مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
سه شنبه، 4 آبان 1400 ساعت 06:102021-10-26اقتصادي

عدم نظارت بر ارز ترجیحی موجب نابسامانی شده است


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: به دلیل عدم نظارت و تصمیم گیری در خصوص ارز ترجیحی شاهد وضع نابسامانی هستیم؛ ارز ارزان داده شده، - به نقل از صدا و سیما، محمدرضا پورابراهیمی با حضور در یک برنامه تلویزیونی درباره دلایل عدم تحقق اهداف ارز ترجیحی بیان کرد: نگاه به نرخ ارز ترجیحی این گونه بود که کالاها با قیمت مصوبی که در سال 96 وجود داشت، در سال های بعد هم به دست مردم برسد؛ اما عملاً به چند دلیل این اتفاق نیفتاد.

اول این که بخش زیادی از ارز ترجیحی که به واردات اختصاص پیدا کرد، تسویه نشد و بر اساس گزارش دیوان محاسبات، چهار و هشت دهم میلیارد دلار از منابع ارزی که تخصیص داده شد نه کالایی وارد کشور شده و نه تسویه ارزی صورت گرفته است.

وی دومین دلیل را عدم نظارت دولت بر فرایند واردات کالا تا عرضه خرده فروشی در کشور دانست و اضافه کرد: این یکی از موضوعات اساسی می باشد.

چرا که به دلیل عدم نظارت دولت در این فرایند، تغییر قیمتی که در کشور اتفاق افتاده، موجب شده که نرخ تورم کالاهای اساسی در مقایسه با نرخ تورم کالاهای غیراساسی بر اساس بازه زمانی فروردین سال 97 تا شهریور 1400 عدد بالاتری را نشان می دهد.

یعنی شاخص ها نشان می دهد که میزان تورمی که در کشور به واسطه نرخ ترجیحی باید رقم می خورد عملاً برعکس شده است و شاخص تورمی کالای غیراسا


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

عدم نظارت بر ارز ترجیحی موجب نابسامانی شده است

عدم نظارت بر ارز ترجیحی موجب نابسامانی شده است