مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 3 آبان 1400 ساعت 13:052021-10-25سياسي

مجلس قفل 22 ساله افزایش نمایندگان را می شکند؟


بیش از دو دهه از آخرین باری که تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش پیدا کرد، می گذرد؛ خواسته 22 ساله ای که از چندین دوره پارلمان عبور کرد اما همچنان بی نتیجه باقی مانده است؛ - حالا تعدادی از نمایندگان دوره یازدهم به دنبال قانونی کردن این موضوع هستند.

به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک، بر اساس اصل 64 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 270 نفر است و از تاریخ همه پرسی سال 1368 پس از هر ده سال، با در نظر گرفتن عوامل انسانی، سیاسی، جغرافیایی و نظایر آنها حداکثر بیست نفر نماینده می تواند اضافه شود منتها علی رغم نص صریح قانون تنها یک بار 20 نفر به تعداد وکلای ملت آن هم در سال 1378 اضافه شد و از آن زمان تاکنون همچنان مجلس 290 نماینده دارد حال اینکه درصورت اجرای درست قانون اساسی، اکنون باید تعداد نمایندگان مجلس 330 نفر باشد.

با توجه به رخ ندادن چنین اتفاقی اخیرا 54 نماینده پارلمان طرح افزایش تعداد نمایندگان مجلس را تهیه کرده اند؛ این طرح اکنون در حال بررسی در کمیسیون شورهاست.

در این طرح دو مولفه را برای افزایش تعداد نمایندگان در حوزه های انتخابیه کل کشور در نظر گرفته؛ یکی عامل انسانی و دیگر عامل جغرافیایی؛ عامل انسانی یعنی حوزه هایی که بیش از 500 هزار نفر جمعیت دارند ودارای محرومیتند و عامل جغرافیایی بدان معنا که حوزه های


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

مجلس قفل 22 ساله افزایش نمایندگان را می شکند؟

مجلس قفل 22 ساله افزایش نمایندگان را می شکند؟