مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 25 مهر 1400 ساعت 11:302021-10-17اقتصادي

برنج، فارس را می خشکاند


تفاوت کشت برنج در فارس نسبت به استان های دیگر دراین است که بخش قابل توجهی از کشت برنج دراستان با آب های زیرزمینی صورت می گیرد - به گزارش سایت قطره و به نقل ازتابناک به نقل از همشهری آنلاین، فارس مانند سایر استان های کشور، در سال آبی گذشته خشکسالی شدیدی را تجربه کرد و براساس پیش بینی های سازمان هواشناسی، به سال خشک دیگری پا گذاشته است.

کاهش بیش از 50درصدی بارندگی ها دراین استان از یک سو و برداشت های بی رویه از منابع آبی زیر زمینی برای کشاورزی به ویژه برای برنج کاری، نه فقط فارس را درمیان 10 استان نخست دارای تنش شدید آبی در کشور قرار داده، بلکه رتبه نخست فرونشست زمین، حاصل از خالی شدن سفره های آب زیرزمینی را نیز به این استان اختصاص داده است.

درچنین شرایطی و با وجود ممنوعیت کشت برنج دراین استان ازسال 1397 تاکنون، الگوی کشت به ویژه در شهرستان های مرودشت، سپیدان، ممسنی و رستم، فیروزآباد و جهرم تغییر نکرده است.

براساس اعلام شرکت آب منطقه ای فارس، حدود 80درصد از کشت برنج این استان از منابع آب زیر زمینی تغذیه می کند و همین موضوع فارس را از استان هایی مانند خوزستان، مازندران، گلستان و گیلان که با آب های سطحی کشت برنج را انجام می دهند، متمایز کرده است.

این درحالی است که لغو آیین نامه محدودیت کشت برنج در کشور به جز در استان های گیلان و مازندران، ازسوی مجلس شو


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

برنج، فارس را می خشکاند

برنج، فارس را می خشکاند