مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 24 مهر 1400 ساعت 11:552021-10-16اقتصادي

لایروبی سد اکباتان اقتصادی نیست


همدان_مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان گفت: لایروبی سد اکباتان هیچ تاثیری بر ذخیره آب شرب نخواهد داشت و فرایند لایروبی نیز توجیه اقتصادی ندارد.

- ، منصور ستوده در خصوص وضعیت سد اکباتان و گمانه زنی ها در خصوص موقعیت لایروبی آن مطرح کرد: یکی از مبانی اصلی طراحی سدها، تله اندازی رسوباتی است که در رژیم طبیعی رودخانه منتقل می شوند که این حجم بر اساس طول عمر و دوره بهره برداری سد تعیین می شود.

وی با تصریح بر اینکه عمدتاً سدها بر اساس تله اندازی رسوبات منتقل شده با دبی های پایه طراحی می شوند، خاطرنشان کرد: بر این اساس، طبق مشخصات فنی سدها، همواره حجمی تحت عنوان حجم مرده برای تله اندازی ذرات رسوب در نظر گرفته می شود و تراز مجاری انتقال آب سد با پیش بینی تراز نهشته های رسوبی در طول عمر سد تعیین و جانمایی و ساخته می شود تا در طول دوران بهره برداری از سد (عمر مفید طرح)، تجمع رسوبات انتقالی توسط دبی های پایه در آن صورت گیرد و جریانات غلیظ از طریق دریچه های تحتانی تخلیه شوند.

ستوده با اشاره به این موضوع خاطرنشان کرد: در قریب به اتفاق سدهای بزرگ مخزنی دنیا، از همین شیوه برای مدیریت رسوبات استفاده می شود.

وی با بیان اینکه با این روند می توان رسوبات را مدیریت کرد و وارد عرصه لایروبی نشد، گفت: از سویی، میانگین هزینه برداشت فیزیکی نهشته


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

لایروبی سد اکباتان اقتصادی نیست

لایروبی سد اکباتان اقتصادی نیست