مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
چهارشنبه، 31 شهریور 1400 ساعت 09:352021-09-22اجتماعي

دویدوخ پایتخت فرش دو رویه تمام ابریشم ایران اما ناآشنا/اینجا هیچ خانمی بیکار نیست


فرش دو رویه تمام ابریشم که به ثبت جهانی رسیده، هنری آمیخته با نخ های ابریشمی است که در پایتخت فرش دو رویه تمام ابریشم از طبیعت زیبای ایران تا کاخ مسکو .

- .

را بر دار قالی به تصویر می کشد.

وقتی صحبت از فرش نفیس دو رویه تمام ابریشم می شود اولین محلی که می توان برای خرید این هنر تصور کرد، روستای دویدوخ در راز و جرگلان است.

در صفرترین نقطه مرزی میان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان مردمانی هستند که از سالیان دور هنری را آغاز کرده و رمزو رازهای هنر دست خود را از نسلی به نسل دیگر انتقال می دهند.

فرش تمام ابریشم دویدوخ که به جرات می توان گفت حجم زیادی از تولید آن به دست زنان دویدوخی صورت می گیرد با تصاویر حیرت انگیز و رنگ های بی نظیر نخ های ابریشمی، چراغ بازارهای فرش کشورهای خارجی را روشن کرده است.

روستای دویدوخ خواستگاه یکی از انواع نفیس ترین فرش های ایرانی است که نام و آوازه آن در آسیا و اروپا پیچیده و هنر دست زنان این خطه را به وسیله ی یک فرش تنیده در بطن قاب چوبی، به منازل آن سوی مرزها می کشاند.

روستای دویدوخ با داشتن حدود 500 کارگاه فعال، به عنوان یکی از خاستگاه های فرش دو رویه تمام ابریشم و پایتخت این هنر دست در جهان شناخته می شود، اما هنوز اتفاقات خوبی برای فرش های تولیدی در این منطقه نیفتاد است، هرچند هنگام ورود به این روستا زنانِ


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

دویدوخ پایتخت فرش دو رویه تمام ابریشم ایران اما ناآشنا/اینجا هیچ خانمی بیکار نیست

دویدوخ پایتخت فرش دو رویه تمام ابریشم ایران اما ناآشنا/اینجا هیچ خانمی بیکار نیست