مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 29 شهریور 1400 ساعت 07:352021-09-20سياسي

نامه اهالی قلم و فعالان فرهنگی به مدیرکل یونسکو/ از میراث افغانستان حراست کنید


فعالان فرهنگی و اهالی قلم با ارسال نامه ای به مدیرکل سازمان یونسکو بر ضرورت حراست از میراث فرهنگی افغانستان تاکید کردند.

- خبرنگار مهر ، جمعی از فعالان فرهنگی، اجتماعی، مدنی و حقوق بشری ایرانی و افغانستانی از جمله شاعران، مترجمان، نویسندگان و پژوهشگران، نامه ای برای خانم اُدره آزوله، مدیرکل سازمان یونسکو نوشتند.

امضاکنندگان در این نامه از مدیر کل سازمان یونسکو خواسته اند که آن سازمان بین المللی در مقابل تخریب آثار تاریخی افغانستان توسط طالبان سکوت نکرده و با تمام توان دربرابر این جنایت بایستد.

متن این نامه به شرح زیر است: مدیر کل محترم سازمان یونسکو سرکار خانم اُدره آزوله عالی جناب صلح بر شما باد همان گونه که انتظار می رفت، با سیطره گروه طالبان بر کشور افغانستان، نقض گسترده حقوق بشر، خانه نشینی زنان و فروپاشیی نهادهای قانونی و مدنی پیامد آن بود.

فعالیت های این گروه واپسگرا در مواجهه با تمدن کهن بویژه آثار و ابنیه تاریخی همانگونه که در دو دهه پیش شاهد تخریب مجسمه بلند بودا در بامیان بودیم، هراس آور و ویرانگر است.

این بناها شاهد زندگی مردمان، روایت گر رنج ها و شادی ها و نشان حضور تاریخ و فرهنگ غنی در سرزمینی است که به اعتبار این میراث سترگ، هویت انسانی و مدنیت دیرین افغانستان را اعتراف می کند.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

نامه اهالی قلم و فعالان فرهنگی به مدیرکل یونسکو/ از میراث افغانستان حراست کنید

نامه اهالی قلم و فعالان فرهنگی به مدیرکل یونسکو/ از میراث افغانستان حراست کنید