مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 28 شهریور 1400 ساعت 03:402021-09-19اقتصادي

راهکاری برای پالایش پساب پرورش ماهی


در یک مطالعه پژوهشی که توسط محققان ایرانی انجام شده است، نانوژل گیاهی با استفاده از ضایعات گیاه نیشکر تولید شده که می تواند به خوبی ماده فسفات را از پساب مزارع پرورش ماهی جداسازی کرده و از آلودگی محیط زیست جلوگیری کند.

- به گزارش سایت قطره و به نقل ازایسنا، باوجود افزایش ظرفیت تولید آبزی پروری ماهیان گرمابی در جهان و به تبع آن، در کشور ما ایران، این صنعت دچار مشکلات مهمی شده که در صورت عدم توجه متخصصان به آن ها، می توانند ثبات آن را به خطر بیندازند.

پساب خروجی مزارع پرورشی ماهیان گرمابی علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی و پدیده پرغذایی یا یوتریفیکاسیون، به علت افزایش غلظت مواد معلق و مواد محلول و کاهش اکسیژن می تواند موجب مرگ آبزیان شود.

فسفات از مهم ترین مواد دخیل در افزایش پدیده یوتریفیکاسیون (پر غذایی) در اکوسیستم های آبی و دریاچه ها است؛ پدیده ای که می تواند منجر به ایجاد شکوفایی جلبکی و مرگ ومیر بسیاری از آبزیان شود.

بنا بر اشارات متخصصان این حوزه، پساب مزارع پرورشی ماهیان گرمابی به علت دادن مقادیر زیادی کودهای شیمیایی فسفاته در دوره پرورش و همچنین وجود مواد دفعی و غذاهای خورده نشده در آن، دارای غلظت بالایی از ماده شیمیایی فسفات است که تخلیه آن به درون اکوسیستم های آبی و رودخانه ها سبب بر هم خوردن تعادل طبیعی فسفات در محیط آبی و ایجاد


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

راهکاری برای پالایش پساب پرورش ماهی

راهکاری برای پالایش پساب پرورش ماهی