مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 25 شهریور 1400 ساعت 14:202021-09-16اقتصادي

آغاز مرمت فصل جدید قلعه مچی در شهرستان هامون


معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان از آغاز مرمت فصل جدید قلعه مچی در شهرستان هامون خبر داد.

- مجید کلانوری امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: فصل جدید مرمت قلعه مچی در منطقه حوضدار شهرستان هامون آغاز شده است.

  معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان افزود: در این فصل از مرمت این اثر اقداماتی شامل آواربرداری و لایه برداری طبقات فوقانی و همچنین اجرای پوشش های گنبدی و اجرای اندود ایوان های شمالی و جنوبی و نیز اجرای زیرساخت های تاسیساتی به منظور بهره برداری و احیای اثر انجام می شود.

  وی ادامه داد: قلعه مچی در آذرماه سال 1377 با شماره ثبتی 2135 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و از آن زمان تاکنون بارها مورد مرمت قرار گرفته است.

کلانوری بیان کرد: این بنا مربوط به دوره صفویه است و در عهد صفویه تا قاجار به عنوان مرکز حکمرانی خاندان رییسی از حاکمان حوزه جنوبی دشت سیستان بوده است.

  وی خاطرنشان کرد: بنای قلعه مچی از جمله بناهای با پلان دو ایوانی بوده، مصالح به کاررفته در آن خشت و گل است، دارای تزیینات ارزشمندی با همین مصالح است و از دو قسمت بنای اصلی و معماری های الحاقی خارجی تشکیل شده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

آغاز مرمت فصل جدید قلعه مچی در شهرستان هامون

آغاز مرمت فصل جدید قلعه مچی در شهرستان هامون