مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
پنجشنبه، 14 مرداد 1400 ساعت 02:202021-08-04سياسي

از هوره تا راک! / موسیقی هایی که در حال فراموشی هستند


موسقی های محلی که دارای قدمتی طولانی هستند و به عنوان گنجینه ای گرانبها به شمار می آیند به دلیل بی توجهی ها، نبود اساتید، عدم معرفی صحیح برای جذب هنر جو و.

- هوره چیست؟ وی گفت: مردم کرد از روزگاران قدیم با نوای روح بخش موسیقی به آوازخوانی می پرداختند و بازتاب آن را در قالب سیه چَمانه در مناطق هورامی، گورانی در مناطق کردنشین کردستان و کرمانشاه، و هوره در میان ایل کلهر و طوایف سنجانی می بینیم.

ناصری فر افزود: هوره بخش مهمی از فولکلور قدیم مناطق ایلام، کرمانشاه، کردستان و لرستان را دربر می گیرد و در این زمینه می توان به هوره شاعرانی همچون حسینی (ایلام)، علی نظر (اسلام آباد غرب)، سلیمان (گهواره)، اَوْل ْعزیز (عبدالعزیز از اسلام آباد غرب) و صیدقلی کشاورز (از روستای لاله وند بخش ماهیدشت کرمانشاه) اشاره کرد.

این کارشناس گفت: صیدقلی یکی از هوره سرایان مشهور و نامی است که تاکنون صداهای ماندگاری از خویشتن بر جای نهاده است؛ وی در قالب هوره به بیان عشق خویش به معشوق، درد و تحمل هجران، گاهی پایه موری (هوره سوزناک و مرثیه) و نیز گاهی به اخوانیات پرداخته است در واقع هوره یک آوای زرتشتی که برگرفته از طبیعت و صدای کبک است؛ این اثر در فهرست آثار ناملموس کشور به شماره172 مورخ 89/11/18 به ثبت رسیده است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

از هوره تا راک! / موسیقی هایی که در حال فراموشی هستند

از هوره تا راک! / موسیقی هایی که در حال فراموشی هستند