مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
دوشنبه، 11 مرداد 1400 ساعت 07:252021-08-02اقتصادي

بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را گردن مناطق آزاد انداخت + سند


رییس کل بانک مرکزی در نامه ای به رییس جمهور افزایش معنادار نرخ و تقاضای ارز در روزهای پایانی اردیبهشت ماه را متاثر از حکم دیوان عدالت اداری درباره عدم ثبت سفارش کالا در مناطق آزاد دانست.

- شفافیت حاصل شده از اجرای مصوبه مذکور از مسیرهای مختلف و متعدد آغاز گردید.

  که نهایتا به موجب رای شماره 247 مورخ 1400/2/21 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، مصوبه مذکور ابطال شده و بانک مرکزی را در اجرای وظایف قانونی خود در مدیریت بازار ارز با اشکال مواجه نموده است.

توجه به این نکته خالی از لطف نیست که رای مذکور به محض صدور، تأثیر خود را به افزایش تقاضای ارز و در نتیجه افزایش معنادار نرخ آن نسبت به روزهای گذشته نشان داده است.

علاوه بر این، در مجموعه ضوابط تخصیص و تأمین ارز این مهم صرفا بر اساس ثبت سفارش و ثبت خدمتهای صادر شده از تمامی محل های ممکن امکان پذیر است.

لذا هرگونه تأمین ارز واردات از مناطق مذکور خارج از ضوابط و مقررات اشاره شده بوده و بانک مرکزی هیچ گونه دسترسی و در نتیجه امکان مدیریت بازار یادشده را نخواهد داشت.

در رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، بخش نخست ماده (14) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی مصوب 72/6/7، مبنی بر مستثنی بودن مبادلات بازرگانی مناطق با خارج از کشور از مقررات عمومی صادرات و واردات (پس از ثبت گمرکی) مورد توجه ق


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را گردن مناطق آزاد انداخت + سند

بانک مرکزی افزایش نرخ ارز را گردن مناطق آزاد انداخت + سند