مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
یکشنبه، 10 مرداد 1400 ساعت 03:252021-08-01اقتصادي

شوری خاک، گریبان گیر زمین های زراعی خراسان شمالی/ جهاد کشاورزی راهکاری دارد؟


به گزارش سایت قطره و به نقل ازخبرگزاری فارس از بجنورد، مدیر امور آب، خاک و فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی شهریور سال گذشته از شور و سدیمی شدن اراضی کشاورزی استان خبر داد که در دشت ها رو به افزایش بوده و تهدیدی برای این حوزه است.

سیدابراهیم سیدی، علت شور و سدیمی شدن خاک ها را استفاده نادرست از آب به هنگام آبیاری، تبخیر بالا و بارندگی ناکافی دانست و بیان کرد: هم اکنون شور و سدیمی شدن اراضی کشاورزی در جنوب اسفراین رو به پیشرفت است و این روند در بخشی از اراضی مانه و سملقان، شیروان، فاروج و بجنورد نیز وجود دارد اما در بیشتر دشت های استان مشهود است؛ چون برداشت بیش از حد آب از سفره های زیرزمینی منجر به شور شدن آب ها می شود.

وی گفت: اراضی آبی استان 142 هزار هکتار است که شامل پنج درصد وسعت کل استان است.

سیدی اظهار کرد: 35 هزار هکتار نیز از مجموع اراضی به صورت آبی و دیم در اراضی آبخور از پایاب سدها است و سایر اراضی کشاورزی نیز از سایر منابع آبی استفاده خواهد کرد.

  یکسال گذشت.

در اسفند ماه سال گذشته، رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز با تکرار همین موضوع و با اشاره به اینکه وضعیت منابع آبی کشاورزی استان بحرانی است، گفت: شور و سدیمی شدن اراضی کشاورزی استان به ویژه در دشت ها رو به افزایش بوده که تهدیدی برای این حوزه است.


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شوری خاک، گریبان گیر زمین های زراعی خراسان شمالی/ جهاد کشاورزی راهکاری دارد؟

شوری خاک، گریبان گیر زمین های زراعی خراسان شمالی/ جهاد کشاورزی راهکاری دارد؟