مطالب مرتبط:
5 + 1
یارانه ها
مسکن مهر
قیمت جهانی طلا
قیمت روز طلا و ارز
قیمت جهانی نفت
اخبار نرخ ارز
قیمت طلا
قیمت سکه
آب و هوا
بازار کار
افغانستان
تاجیکستان
استانها
ویدئو های ورزشی
طنز و کاریکاتور
بازار آتی سکه
شنبه، 9 مرداد 1400 ساعت 01:502021-07-30سياسي

شنبه/ ر«شیخ فضل الله نوری» و نه به غربزدگی!


9 مرداد سال 1288 شمسی «شیخ فضل الله نوری» بالای دار سرافراز شد؛ جرمش اینکه مشروطهِ خالی نمی خواست و مشروطهِ مشروعه می خواست.

و این اتفاق عجیب در میدان توپخانه تهران فقط یک واقعه تاریخی نبود؛ - همین دیروزگروه تاریخ خبرگزاری فارس- امین رحیمی: سال 1287 شمسی محمدعلی قاجار مجلس را به توپ بست و مشروطه خواهان را کشت و دوره استبداد صغیر شروع شد.

البته این استبداد صغیر یک سال بیشتر طول نکشید و مشروطه خواهان تفنگ به دست از شمال و جنوب آمدند و تهران را فتح کردند و محمدعلی قاجار را از سلطنت عزل کردند و دوباره مجلس برپا شد.

اما همان موقع فتح تهران یک اتفاق تاریخی افتاد و شیخ فضل الله نوری به حکم فاتحان تهران شهید شد.

شیخ فضل الله مشروطه خواه بود و از رهبران مشروطه هم بود ولی وقتی که دید غربگراها و غربزده ها عنان مشروطه را در دست گرفته اند و در آن هیاهوی مشروطه خواهی دنبال اهداف خودشان هستند، پیشنهاد داد یک گروه از مجتهدان بر قوانین مجلس نظارت کنند و همین به مذاق خیلی ها خوش نیامد.

بعد هم هر چقدر می توانست جلوی خلاف شرع را در مشروطه خواهی گرفت و عاقبت این شد که هنگام فتح تهران عده ای رفتند پیش فاتحان و گفتند تا این شیخ زنده است مردم را علیه مشروطه خواهان می شوراند و دادگاهی برپا شد که البته محاکمه ای نداشت و حکمش از پیش معلوم بود و شیخ فضل الل


برچسب ها:
آخرین اخبار سرویس:

شنبه/ ر«شیخ فضل الله نوری» و نه به غربزدگی!

شنبه/ ر«شیخ فضل الله نوری» و نه به غربزدگی!